Dæktryk til Cyklen

november 23, 2012 by

Fodpumpe til MTB eller racercykeln

Fodpumpe til MTB eller Racercyklen

Når du cykler er det ikke helt ligegyldigt hvilket dæktryk du har i dine dæk. Det er heller ikke ligegyldigt om det er raceren eller mountainbiken der skal have luft!

Racercyklen skal i hovedregelen have det høje tryk og MTB skal have et mindre tryk. Racercyklens dæk skal være hårde, grunden er at man altid kører på asfalt og kun asfalt! Det høje tryk er med til at rullemodstanden er minimal – vigtigt. Man kan godt mærke forskel på om ens dæktryk er som det skal, være eller man har tabt noget luft.

Men det er ofte en misforståelse at et tyndere dæk altid har en mindre rullemodstand. Et bredere dæk kan godt have en mindre rullemodstand – det er afhængigt af dæktrykket.

Når man snakker om et optimalt dæktryk, er det der hvor dækket har et helt rundt aftryk på asfalten. Altså igen afhænger det ikke nødvendigvis af, om man bruger et tyndt eller et bredere dæk. Det tynde dæk er ofte forbundet med mindre komfort og en mindre vindmodstand.

Nu kan det godt være at man tænker at det bliver lidt hysterisk, men der er stor forskel på vindmodstanden ved en lav fart – 15 kmt – eller en højere fart – 45 kmt. Farten er jo ofte høj på racercyklen, derfor er det vigtigt her med tynde dæk. Men sidder du mange timer i sadlen kan det være en fodel at gå lidt op i dækbrede, dette giver mere komfort og ikke nødvendigvis en større rullemodstand.

Det runde dækaftryk, er som sagt det mest optimale. Dette finder man ved at side på cyklen, der er på asfalten. Pumpe til dækaftrykket er helt rundt. Her er den mindste rullemodstand!

Pumper man dækket hårdere opnår man ikke et bedre resultat, men derimod en rullemodstand der går på tværs af af cyklen og ikke langs cyklen, som når dæktrykket laver et rundt aftryk. Så igen er der flere faktorer der spiller ind – dækbrede, tryk, cyklens vægt og rytterens vægt. Det er klart at jo mere vægt ved rytter jo større tryk for at opnå det bedste resultat.

Derfor er reglen at jo bredere et dæk man har, jo lavere dæktryk skal man have for at finde den optimale rullemodstand. Men der er kun en måde at finde ud af det på!

Op på cyklen og få en kammerat til at bruge cykelpumpen til dækaftrykket i asfalten er helt rundt og husk at det må ikke pumpes til det bliver ovalt. Husk at aflæse psi indikatoren til næste gang.

Enig eller uenig? Skriv din kommentar her